Joshua Brouwn – Accountmanager Bouw

Een dag uit het leven van een accountmanager bij Accent

Ik sta op, ik weet dat ik die dag meerdere afspraken heb en ga vol energie richting kantoor. Om 08:00 uur kom ik binnen op kantoor. Eerst een muziekje aan en de deur open. We zetten de computer aan en op dat moment komt onze consultant binnen en is de dag officieel begonnen!

Ik begin met het checken van mijn mail. Offertes die goed zijn gekeurd, aanvragen van klanten, helemaal top! Ik ga samen zitten met mijn collega, de consultant. We bespreken samen de aanvragen, kandidaten en de offertes. Dan is het tijd om mij voor te bereiden op de afspraken. De eerste is bij een nieuwe klant.

Mijn collega geeft me een mapje, gevuld met wat cv’s en informatie, zodat ik goed voorbereid naar onze nieuwe klant kan. Eenmaal daar aangekomen meld ik mij bij de receptie en vraag naar de directeur, waarmee ik een afspraak heb. Natuurlijk heb ik me goed voorbereid door het bedrijf en de directeur te checken op LinkedIn. We gaan zitten en hij vertelt het een en ander over zijn bedrijf. Daarna vertel ik iets over ons bedrijf en uiteindelijk na een goed gesprek, zowel zakelijk als persoonlijk een leuke klik, loop ik weg met een mooie vacature. Hiervoor kunnen we zeker een geschikte kandidaat vinden!

Helemaal happy kom ik terug op kantoor. Een nieuwe klant is natuurlijk het mooiste wat er is. Zeker wanneer we er direct iemand kunnen plaatsen. Mijn collega, als top recruiter, heeft wel een idee wie er bij dit bedrijf zou kunnen passen. Ik ga direct de offerte opmaken terwijl zij de kandidaat belt en een afspraak inplant voor een sollicitatiegesprek.

Volgende afspraak. Een prospect waar ik al meerdere keren ben geweest, maar waar nog niks concreets uit is gekomen. Maar: wie zijn gezicht vaak laat zien en interesse blijft tonen, wordt onthouden. Na een prima gesprek en een lekker bakje koffie vertrek ik weer richting kantoor. Jammer genoeg zonder vacature, maar ik heb wel weer een positieve indruk achter kunnen laten. Ook dit hoort bij het werk van een accountmanager.

Ondertussen ben ik ook nog gebeld door een klant of ik even langs wil komen. Ik bel naar het kantoor om te laten weten dat ik nog even door ga naar deze klant. Eenmaal aangekomen bij de klant blijkt dat hij problemen heeft met het vinden van een geschikte kandidaat voor een lastige functie binnen zijn bedrijf. Nadat we de functie en het profiel dat hij zoekt goed hebben doorgenomen, krijg ik nog een kleine rondleiding door het bedrijf en de werkplek waar deze kandidaat komt te werken. Hierdoor heb ik een goed beeld gekregen van wat ze zoeken en wat de werkzaamheden in gaan houden. Ik schud de klant zijn hand en beloof hierop terug te komen.

Weer terug op kantoor bespreek ik deze vacature samen met mijn consultant. Ze heeft wel een idee hoe wij deze kunnen werven en gaat er direct mee aan de slag.

Zo ziet een werkdag van een accountmanager er ongeveer uit! Nooit saai dus!